Fallout
Keď sa v roku 1997 zrodila hra Fallout, nikto netušil že sa raz stane legendou.Na svoju dobu priniesla revolučné zmeny, a znamenala obrovský prelom.Obrovská, nelineárna hracia plocha, úloha sprevádzajúca Vás počas hry tak ako desiatky menších, nepovinných úloh.To boli na tú dobu možnosti dovtedy nevídané.Málokto z Vás sa zamyslí nad tým, že hry ktoré dnes hráte v mobile počas otravného čakania na autobusovej zastávke, bežali kedysi na počítačoch ktoré dnes zaberú zápalkovú škatuľku, no vtedy zaberali priestor škatule od topánok.
Hra beží pod Infinity enginom, hráč sa na plochu díva izometrickým pohľadom, všetko v 256 farbách.Ďalšou charakteristickou vlastnosťou ktorá sprevádza celú sériu, je interface (ovládacie rozhranie hry).Najvačším lákadlom tejto série je dodnes neprekonaný systém vyvíjania postavy. Vlastnosti ako sila, vnímavosť, výdrž, inteligencia, doplnené takzvanými perkami, priamo vplývali na Vašu postavu a ovplyvňovali jej virtuálny život.Ak napríklad chcete udržat v rukách raketomet, potrebujete silu aspon 8 bodov, naopak, ak chcete byt sniper, s nedostatočnou vnímavosťou síce vystrelíte, ale netrafíte ani stodolu.Perky sú špeciálne bonusy, ktoré Vám umožnujú nové možnosti.Okrem dôležitých tu nájdete aj mnohé žartovné, ako drunked alebo kamasutra master, autori vložili do hry doslova STOVKY žartíkov ktore Vás neraz príjemne zaskočia a pobavia.Ďalšou vlastnosťou herného systému je ťahový režim.Pokial ste sa túlali po svete, obchodovali, komunikovali, kradli, ... hra bežala v real-time móde.Ak sa však začal boj, hra sa prepla do ťahového režimu, a tak ste mohli pokojne plánovať každý výstrel.Akcie počas boja stáli pohybové body, uvediem príklad.Ak ste chceli počas boja siahnuť do inventára, spotrebovali ste 4 z 8 bodov.Tým ste si znemožnili výstrel, ktorý "stál" 6 bodov, a museli ste čakať na ťah nepriateľa.Tento systém nie je nijak zložitý a nie je problém si zvyknúť.Dovolím si povedať že je dodnes neprekonaný.
Príbeh
Po vyčerpaní prírodných zdrojov sa štáty na Zemi pustili do zničujúcej vojny.Nakoniec sa skončila odpálením jadrového arzenálu jedného z bojujúcich štátov.To samozrejme neostalo nepovšimnuté ostatnými.V momente na nebi zažiarili stovky zlovestných sĺnk.Civilizácia sa skončila.Ešte predtým však vláda USA vybudovala obrovské protiatómové kryty - vaulty.Mali byť otvorené až po mnohých rokoch, a ich obyvatelia mali všetko potrebné vybavenie na znovuzaloženie civilizácie.Samozrejme, aj vy pochádzate z jedného z nich.Vaultu 13.Ako to už v dejinách býva, nie je všetko také ideálne ako sa zdá.Vo vašom vaulte sa pokazil vodný čip toľko potrebný na recikláciu vody.A tak vyberú Vás, najzdatnejšieho obyvateľa, s úlohou vstúpiť do nového sveta, a priniesť nový vodný čip.Tu sa začína váš príbeh.Nebudem prezdrádzať jednotlivé udalosti, poviem len toľko, že nakoniec sa Vám to podarí.Správca vaultu vás však odmietne prijať.Bojí sa Vás, bojí sa že by sa od vás ostatní obyvatelia dozvedeli že svet je obývateľný a nasledovali Vás.A tak, sklamaný a bez priateľov odchádzate na sever.Ked sa o vašom osude dozvedia ostatní obyvatelia vaultu pridajú sa k Vám a spolu založíte malú osadu - Arroyo.Miesto, kde vy, Vyvolený, pokojne dožijete svoj život plný nevďačnosti a ľudského zla.
Tu sa začína príbeh dvojky.Osada pomaly vymiera, a vy, potomok Vyvoleného, máte svatú úlohu.Doniesť prístroj známy ako G.E.C.K. - Garden Of Eden Creation Kit, kufrík obsahujúci posledné technológie predapokalyptického sveta, kufrík vďaka ktorému znova porastie tráva.Keď prejdete chrámom skúšok, vybavený oštepom a hŕstkou mincí, otvára sa Vám herný svet, približne 4x !!! rozľahlejší ako v jednotke.Opať neprezradím ako to celé bude prebiehať, ale GECK nakoniec nájdete.Dovtedy si však užijete krásu tejto hry ktorá je viac umeleckým dielom ako hrou.Hrám sa venujem už veľmi dlho, a práve vďaka tomu som si istý tým čo prehlasujem.Nakoniec mi ešte ostáva spomenúť "kontroverzný" medzidiel medzi falloutom 3 a falloutom 2.Ide o Fallout: tactics táto hra bola pre sklaných falloutákov sklamaním, pretože priniesla mnohé zmeny ktoré celú hru zaniesli prachom komercie a snahy zaujať čo najširšiu skupinu hráčov.Príbeh je absolútne lineárny, a nedovoľuje Vám nijako odbočiť.Pojednáva o osude jednej z organizácií,ktoré v príbehoch jednotky a dvojky stoja v úzadí, aby potom rozhodli o konci príbehu.Ide o organizáciu Bratsvo ocele.Hra je priamočiara, taktická, nečakajte žiadne dlhé dialógy s možnosťou vybrať si odpoveď a smerovať diskusiu.A čo fallout3?Obrovské sklamanie pre mnohých mne podobných skalných fanúšikov série.Vačšina pokusov stroskotala, a licencia na meno hry putovala od jednej firmy k druhej.Nebudem špekulovať o dalšom osude pretože sám sa v tom už nevyznám.Nádej na tretí diel síce je, ale za cenu toho že bude primárne konzolový.
Tak teda, dúfam že som Vás zaujal a tí z Vás, ktorí sa hrám venuju nielen preto aby sa odreagovali a vyzúrili sa za odporný deň v práci, ale aj preto aby poznali to čo bežným hráčom uniká, to s touto hrou skúsia.Nebudete ľutovať ;)
Uvidíme sa na nekonečných postapokalyptických pustinách amerického stredozápadu.
Zaki
Obrázky prevzaté zo stránky http://madbrahmin.bonusweb.cz
Komentáre
Ja veľmi hry nehrám...
Moja srdcová záležitosť:
<h1>DUNE2</h1>
Hrám ju už roky do okola a ešte ma neomrzela.
co sa mna tyka